Pages

Wednesday, August 10, 2011

Fungsi Metabolisme Hati (Liver)

Metabolisme merupakan proses perubahan struktur suatu zat menjadi zat lain yang mempunyai sifat yang sama, menyerupai, atau berbeza dengan zat itu sebelumnya. Perubahan struktur zat tersebut dapat berupa pembentukan atau penguraian. Hati mempunyai impak yang besar dalam proses metabolisme berbagai zat yang diperlukan tubuh seperti karbohidrat, lemak, protein, vitamin dan mineral.

Metabolisme kabohidrat

Hati ( liver ) mengatur metabolisme karbohidrat melalui pembentukan, penyimpanan, dan pemecahan glikogen. Glikogen adalah suatu bentuk dari karbohidrat yang sedia untuk digunakan oleh badan.

Metabolisme lemak

Hati ( liver ) berperanan dalam sintesa, menyimpan dan mengeluarkan lemak untuk diedarkan ke seluruh tubuh. Hati ( liver ) juga menghasilkan hempedu yang membolehkan makanan berlemak dan mengandungi vitamin yang larut dalam lemak (vitamin A, D, E dan K) dapat diserap oleh usus halus.

Metabolisme protein
Hati ( liver ) adalah tempat terjadinya proses sintesa dan penghancuran protein.

Metabolisme vitamin

Semua vitamin yang larut dalam lemak disimpan di dalam hati ( liver ). Vitamin A, D dan K terdapat dalam jumlah yang cukup besar, sedangkan vitamin E hanya dalam jumlah kecil.

Metabolisme mineral
Sebahagian besar zat besi disimpan di dalam hati ( liver ) sebelum diperlukan oleh badan, begitu juga dengan tembaga.

No comments: