Pages

Saturday, August 13, 2011

Peranan Hati Manusia

Hati adalah satu kilang kimia yang kompleks yang berfungsi 24 jam sehari. Hampir semua darah yang pulang dari saluran usus ke jantung melalui hati. Ini bermakna semua yang anda menelan yang diserap ke dalam aliran darah melalui hati.

Fungsi hati boleh dibahagikan kepada empat kategori asas:
1. Peraturan, Sintesis dan rembesan

a) Glukosa - Hati memainkan peranan penting dalam kawalan homeostatic glukosa darah dengan menyimpan atau melepaskan ia seperti yang diperlukan dalam tindak balas kepada hormon insulin pancreative dan glucagons.

b)Protein - protein darah yang (kecuali antibodi) disintesis dan dirembeskan oleh hati, misalnya albumin; menurun jumlah albumin serum boleh menyebabkan edema - bengkak akibat pengumpulan cecair dalam tisu. Hati juga menghasilkan kebanyakan protein yang bertanggungjawab untuk pembekuan darah faktor-faktor yang dikenali sebagai pembekuan.

c) Hempedu - Hempedu kedua-dua perkumuhan dan yg mengeluarkan. Selain garam hempedu, ia mengandungi phospholipid kolesterol dan bilirubin (daripada pemecahan hemoglobin). Garam hempedu bertindak sebagai 'bahan cuci' yang membantu dalam pencernaan dan penyerapan lemak diet.

d) Lipid - hati synthesises kolesterol, lipid yang merupakan komponen penting sel membran. Kolesterol beredar di dalam badan untuk digunakan atau dikumuhkan ke dalam hempedu untuk penyingkiran. Hati juga synthesises lipoprotein, yang beredar dalam darah dan kolesterol ulang-alik dan asid lemak di antara hati dan tisu badan.

2. Ruang Simpanan


Glukosa hati kedai dalam bentuk glikogen, dan juga vitamin larut lemak (A, D, E dan K), vitamin B6 dan B12 dan mineral seperti tembaga dan besi. Walau bagaimanapun, pengumpulan bahan-bahan tertentu yang berlebihan boleh memudaratkan.

3. Bersuci, Transformasi dan Penjelasan
Hati membuang bahan-bahan berbahaya daripada darah dan memecahkan mereka ke dalam sebatian yang kurang berbahaya. Ia juga menukarkan kebanyakan hormon dan dadah kepada produk yang kurang aktif.

a) Ammonia - hati menukarkan ammonia urea yang dikumuhkan dalam air kencing oleh buah pinggang melalui proses yang dipanggil deamination . Dalam proses yang lain yang dipanggil transmination, hati boleh menukar satu bantuan amino kepada yang lain (tetapi tidak lapan asid amino) melalui 'laluan citruline-ornithine.

b) Bilirubin Bilirubin adalah pigmen kuning yang terbentuk sebagai hasil pecahan hemoglobin sel darah merah . Limpa, yang memusnahkan sel darah merah lama, membebaskan bilirubin dalam darah, di mana ia beredar ke hati yang excretes dalam hempedu. Lebihan bilirubin yang menyebabkan demam kuning, kuning pigmentasi kulit dan mata.

c) Hormon - Hati memainkan peranan penting dalam pengubahsuaian dan inactivation hormon testosteron dan estrogen steroid.

d) Dadah - Hampir semua ubat sama ada diubahsuai atau dicerna di dalam hati. Khususnya, ubat oral diserap oleh usus dan diangkut ke hati, di mana mereka boleh diubah suai atau tidak aktif sebelum mereka memasuki darah. Alkohol, khususnya, adalah dipecahkan oleh hati, dan Pendedahan jangka panjang kepada produk akhir boleh membawa kepada sirosis.

e)Toksin - hati secara amnya bertanggungjawab untuk detoksifikasi bahan kimia dan racun.


4.Melawan Jangkitan
Hati memainkan peranan yang penting dalam melawan jangkitan, terutama jangkitan yang timbul dalam usus. Ia berbuat demikian dengan menggerakkan sebahagian daripada mekanisme pertahanan badan yang dipanggil sistem macrophage. Hati mengandungi lebih separuh daripada bekalan makrofaj badan (dikenali sebagai sel Kuppfer), yang memusnahkan mana-mana bakteria yang mereka bersentuhan dengan.

Source: Malaysian Liver Foundation

2 comments:

Unknown said...

Adakah pyakit jantung injap bocor Blh meakibatkan nati mbengkak......bila hati bengkak blh ke operation dijlnkan...

Unknown said...

Adakah pyakit jantung injap bocor Blh meakibatkan nati mbengkak......bila hati bengkak blh ke operation dijlnkan...