Pages

Saturday, August 13, 2011

Kaitan Batu Karang dan Penyakit Hati

Batu karang dan Penyakit Hati

Apakah batu karang (Gallstones)?
Batu karang adalah ketulan bahan pepejal yang terbentuk di dalam pundi hempedu dan biasanya menyerupai batu-batu kecil atau batu kelikir walaupun ada yang boleh sebagaimana yang besar sebagai Jamrah.



Siapa Berisiko?
-Wanita yang berumur di antara 20 dan 60 tahun tiga kali lebih berkemungkinan untuk membentuk batu karang berbanding lelaki
-Wanita yang mempunyai kehamilan berganda juga lebih cenderung untuk membentuk batu karang Kelaziman-batu karang meningkat dengan usia dan dengan obesiti
      Gejala-gejala
      • Sakit teruk pada perut
      • Jaundis
      • Keradangan pundi hempedu, saluran hempedu, hati atau pankreas

      Kaedah Rawatan

      Open Cholecystectomy
      - Rawatan pembedahan klasik untuk batu karang dengan ubat bius. Pundi hempedu pesakit dikeluarkan melalui insisi di bahagian abdomen.

      Laparoscopic Cholecystectomy
      -Doktor keluarkan pundi hempedu melalui incisions perut kecil menggunakan tiub berlampu (yang dipanggil
      laparoscope) dan ada yang mengalir menerusi otot dinding abdomen.

      Extracorporeal Biliary Lithotripsy
      - Dalam prosedur ini, selepas batu karang dikesan dengan menggunakan mesin ultrasound, doktor memberi tumpuan gelombang kejutan yang bertenaga tinggi  kepada batu-batu itu bahawa ombak memecahkan batu karang ke dalam serpihan, yang sama ada masuk ke dalam usus atau dibubarkan dengan bantuan ubat.

      Penghapusan batu karang dengan cara ubat, adalah menggunakan asid ursodeoxycholic (ursodiol), yang tidak melibatkan pembedahan, Kaedah ini sesuai untuk pesakit yang berisiko tinggi pembedahan.

      Source: Malaysian Liver Foundation

      No comments: